luni, 7 martie 2011

Capitol 2. Sistemul Familial



CAPITOLUL 2

Caracterizarea sistemului familial

      În acest capitol începem să sondăm profunzimile familiei. Vom vedea ce are de spus teoria generală a sistemelor despre familie, văzută ca sistem, după care vom studia structura familiei, aşa cum o concepe Salvador Minuchin. Vom trece în revistă funcţiile familiei, descrise de Maria Voinea şi vom descrie şi analiza principalele tipuri de familie existente. Nu uita că şi aici experienţa din propria ta familie va fi foarte bună pentru a înţelege materialul pe care l-am ales să ţi-l prezint. La finalul parcurgerii acestui capitol, mă aştept de la tine:
-          să cunoşti caracteristicile sistemului familial;
-          să faci diferenţa între subsisteme;
-          să înţelegi funcţiile familiei şi să le aplici unui caz concret;
-          să poţi identifica tipurile de familie şi să le caracterizezi din punct de vedere psihologic.

1.      Familia ca sistem.

      În psihologia familiei, teoria generală a sistemelor şi cibernetica (prin Norbert Wiener, Ludwig von Bertalanffy) au avut un cuvânt important de spus, ca şi în alte domenii ştiinţifice. Astfel, a fost preluată ideea de sistem, definit ca ansamblu de elemente aflate într-o ordine nonîntâmplătoare, care funcţionează pe baza unor reguli şi dispune de homeostazie (echilibru). Bertalanffy a lansat ideea conform căreia un sistem este mai mult decât suma părţilor lui, deci, cu alte cuvinte, aplicat la familie, familia este mai mult decăt suma membrilor ei componenţi. Adică, ceea ce contează în abordarea familiei este şi interacţiunea dintre aceşti membri, care se realizează după anumite reguli, având anumite funcţii şi căutând să îşi meţină un anumit echilibru.
Există sisteme închise (care nu comunică cu mediul, nu fac schimb de resurse cu mediul înconjurător) şi sisteme deschise (care comunică cu mediul, fac schimb de resurse cu mediul înconjurător). După acest model, familiile pot avea grade diferite de deschidere către mediul înconjurător, alcătuit din prieteni, rude, vecini, şcoală, alte instituţii, etc. Astfel familiile pot fi:
·         mai închise, având puţine relaţii sau chiar deloc cu mediul, funcţionând după regulile şi principiile proprii, acestea având un mare grad de rigidizare şi fiind foarte rezistente la schimbare; de exemplu familii care au foarte puţini prieteni, la care nu vin în vizită rude, vecini, prieteni, care îşi educă copiii doar după propriile principii, nefiind prea disponibili la noi idei sau modalităţi de funcţionare;
·         mai deschise, cele cu multe relaţii de preietenie care presupun vizite reciproce, preocupări pentru modificarea regulilor şi a concepţiilor prin observarea altor familii.

Pe de altă parte, cibernetica, ca ştiinţă care se ocupă de studiul mecanismelor de feedback ale sistemelor cu autoreglare a contribuit la abordarea familiei prin conceptul de buclă de feedback – mecanism prin care sistemul preia informaţia pentru a-şi regla starea, scopul final fiind echilibrul şi stabilitatea lui. Familia foloseşte şi ea mecanisme de feedback prin care îşi menţine stabilitatea şi echilibrul dinamic. Feedback-ul poate fi de două feluri:
·         pozitiv – este mecanismul prin care informaţia semnalează nevoia de a modifica sistemul, pentru a-l face să evolueze.
·         negativ – informaţia semnalează nevoia de a reechilibra sistemul, datorită unei perturbări.

În cazul familiilor, mecanismele de feedback pozitiv sunt reprezentate de acţiunile pe le întreprind, de exemplu, când copilul merge la grădiniţă sau la şcoală. În funcţie de reacţiile copilului şi caracteristicile grădiniţei sau şcolii, părinţii îşi vor reorganiza stilul de viaţă: programul zilnic de muncă, timp liber, timpul dedicat lecţiilor, tipurile de activităţi extraşcolare etc. Tot un exemplu de feedback pozitiv este şi fenomenul autoprofeţiei împlinite (pe care îl cunoaşteţi de la psihoterapie). Mecanismele de feedback negativ sunt pedepsirea, învinovăţirea, umilirea, cearta, simptomele, bătaia, folosite pentru a corecta comportamentele greşite ale membrilor.

2.      Structura sistemului familial

Cînd ne referim la structura sistemului familial, avem în vedere pe Salvador Minuchin.

Salvador Minuchin este un psihiatru argentinian care a crescut într-o familie foarte numeroasă. Acest fapt a dus la o înţelegere foarte bună a contextului social şi familial în care funcţionează oamenii. Gândirea şi stilul de muncă au fost foarte mult influenţate de lucrul său în Israel cu familiile minoritare, cu familiile având venituri reduse din New York şi cu familiile pacienţilor psihosomatici. El a dezvoltat o abordare psihoterapeutică pentru familii extrem de cunoscută şi uzitată în toată lumea. Abordarea sa a primit influenţe din partea concepţiilor lui Alfred Adler, Gregory Bateson şi Ortega y Gasset.

Salvador Minuchin defineşte structura familială ca fiind setul invizibil de cerinţe funcţionale ce organizează modurile în care membrii familiei interacţionează. O familie este un sistem ce operează prin intermediul pattern-urilor tranzacţionale. Tranzacţiile repetate stabilesc pattern-urile legate de cum, când şi cine cu cine se relaţionează.
Pattern-urile tranzacţionale pot fi verbale sau nonverbale, cunoscute sau necunoscute. Dar funcţia lor este de a regla comportamentul membrilor familiei. În felul acesta, unicitatea fiecărei familii este dată de tranzacţiile repetitive care construiesc pattern-uri de funcţionare a respectivei familii.
Aceste pattern-uri sunt menţinute prin două tipuri de constrângeri:
  1. Unul generic, referitor la regulile universale care guvernează organizarea familiei. De exemplu, există în cadrul familiei o ierarhie a puterii şi o complementaritate a funcţiilor (copii nu au aceleaşi niveluri de autoritate ca părinţii, iar aceştia din urmă au nevoie de o interdependenţă pentru a acţiona ca o echipă).
  2. Unul idiosincratic, referitor la expectaţiile reciproce ale unor membrii particulari ai familiei. Aceste expectaţii se construiesc în timpul numeroaselor negocieri, implicite sau explicite, dintre membrii familiei şi de regulă apar în mici eveniemnte zilnice. Fiecare dintre membrii familiei contribuie la dezvoltarea şi întărirea acestor aşteptări.

Minuchin consideră că structura familială are nevoie de flexibilitate, deoarece ea trebuie să reziste la schimbare (până la un anumit nivel), dar să se şi adapteze atunci când circumstanţele o cer, pentru a-şi putea menţine integralitatea şi funcţionalitatea. Acest lucru se realizează prin intermediul subsistemelor familiale.
Subsistemele familiale sunt reprezentate fie de indivizii singuri, fie de diade (exemplu mamă – copil, soţ – soţie). Ele se pot forma după criterii precum: generaţia căreia membrii aparţin, sex, interese, funcţii. Cele mai importante şi mai des întâlnite subsisteme familiale sunt:
  1. Subsistemul adulţilor – uneori acesta este denumit şi subsistemul marital sau al soţilor, deoarece include, de regulă, diada soţilor. Rolul preponderent este cel de a modela intimitatea şi angajamentul. Principalele abilităţi necesare pentru a-şi îndeplini acest rol sunt complementaritatea şi acomodarea reciprocă. Complementaritatea permite fiecărui soţ să participe la viaţa familială, să “ofere” fără a considera că prin aceasta “pierde” ceva. Adică ambii soţi simt că pot fi independenţi, dar în acelaşi timp şi că sunt împreună.
Dificultăţile de relaţionare pot apărea de exemplu, atunci când unul dintre soţi insistă în urmărirea propriilor scopuri, lăsând în urmă scopurile diadei ca întreg.
Acest subsistem poate deveni un refugiu faţă de stresul extern, şi o matrice pentru contactul cu alte sisteme sociale. El poate stimula învăţarea, creativitatea şi creşterea, ceea ce poate duce la acomodarea reciprocă, adică la susţinerea aspectelor pozitive ale partenerului şi la actualizarea aspectelor creative ale acestuia, aspecte ce erau inactive până atunci.
Subsistemul marital are nevoie şi de protecţie faţă de cerinţele şi nevoile altor sisteme, mai ales în situaţia cuplurilor cu copii, pentru a-şi oferi unul altuia suport emoţional.
  1. Subsistemul parental apare atunci când se naşte primul copil şi de regulă cuprinde părinţii, dar poate include şi membrii ai familiei extinse (exemplu – bunica). Responsabilitatea lor este mai ales de a creşte copiii, de a-i ghida, de a stabili limitele şi de a-i disciplina. Acum apar de multe ori dificultăţi, deoarece adulţii devin în acelaşi timp partener pentru celălalt membru al diadei maritale, dar şi părinte pentru copil şi nu întotdeauna aceste două tipuri de funcţii sunt eficient întrepătrunse. Asta poate duce la destabilizarea cuplului marital, prin atragerea unui copil în interiorul acestui subsistem sau la izolarea copilului de către cuplul marital (mai rar). Orice influenţă exterioară asupra copilului sau modificare în evoluţia acestuia va avea efecte şi asupra acestui subsistem, chiar şi asupra celui marital.
  2. Subsistemul fratriilor include copiii din familie şi le oferă acestora primul grup social în care sunt cu toţii egali. În acest subsistem copiii învaţă negocierea, cooperarea, competiţia, submisivitatea, suportul reciproc, ataşamentul faţă de prieteni. Ei preiau diferite roluri şi poziţii în familie, iar de multe ori acestea devin semnificative pentru evoluţia lor ulterioară în viaţă. În familiile cu mulţi copii există o diferenţiere a rolurilor şi mai accentuată, cel mic încă acţionând în aria securităţii, îngrijirii şi a ghidării, timp în care cel mare deja experimentează contactele şi contractele cu mediul extrafamilial.
 Fiecare subsistem are nevoie de graniţe clare, dar şi flexibile pentru a se proteja de cerinţele şi nevoile celorlalte subsisteme, dar şi pentru a fi capabil să negocieze şi să interacţioneze cu acesta.
Graniţele reprezintă un concept fundamental al orientării structuraliste. Ele reprezintă reguli care definesc cine participă şi cum. Rolul graniţelor este de a proteja diferenţierea subsistemelor. Fiecare dintre acestea are funcţii specifice şi anumite cerinţe de la membrii săi; dezvoltarea abilităţilor interpersonale în interiorul acestor sisteme se repercutează asupra libertăţii subsistemului respectiv faţă de celelalte.
Natura graniţelor va avea un puternic impact asupra funcţionării fiecărui subsistem, dar şi al familiei ca întreg.
Minuchin descrie trei tipuri de graniţe care se întind pe un continuum de la foarte rigide la foarte difuze:
- Graniţele rigide sunt cele care permit o interacţiune şi o comunicare minimală între subsisteme. Indivizii pot fi izolaţi sau forţaţi să acţioneze autonom. Ele permit membrilor maximum de independenţă şi o interacţiune minimă cu ceilaţi membrii. Subsistemele (adică indivizii sau diadele) pot deveni astfel separate de restul familiei.
- Graniţe clare – se află la mijlocul continuumului dintre rigid şi difuz; sunt cele care promovează comunicarea deschisă şi intimitatea subsistemelor, astfel încât acestea pot opera liber pentru îndeplinirea funcţiilor lor în cadrul familiei.
- Graniţe difuze – sunt caracterizate prin definirea vagă a funcţiilor şi a membrilor care fac parte din subsisteme. Ele permit o intimitate minimă şi o interacţiune maximă. Nu este clar cine are responsabilitatea şi autoritatea, iar membrii familiei pot fi mult influenţaţi unul de celălalt. În alţi termeni, relaţiile dintre membrii sunt suprapuse.

3.      Funcţiile familiei

Există mai mulţi autori care au descris pe larg funcţiile pe care le îndeplineşte o familie. O prezentare clară şi detaliată o poţi găsi la Maria Voinea, în cartea ei „Sociologia Familei” (1993). Eu am preferat aici o scurtă trecere în revistă a principalelor funcţii ale familiei. Acestea sunt:

·         Funcţia economică – presupune a asigura resursele materiale, financiare necesare existenţei familiei (locuinţă, hrană, haine, etc.). Această funcţie este foarte importantă. Dacă ea este realizată corespunzător, atunci familia se poate concentra şi poate îndeplini şi celelalte funcţii. Această funcţie este realizată de ambii soţi prin aducerea veniturilor (ca urmare a exercitării unei profesii, cel mai des), prin procurarea şi producerea hranei, a obiectelor de îmbrăcăminte şi de trai, prin transmiterea profesiei şi/sau susţinerea copiilor în alegerea profesiei.
·         Funcţia de socializare – presupune a transmite cu scopul asimilării de către copii, mai ales, dar şi de către toţi membrii familiei, a atitudinilor, valorilor, principiilor, modelelor de comportament caracteristice unui anumit grup social. Cu alte cuvinte, este vorba de funcţia de educare. Scopul acesteia este integrarea în societate a persoanei (copilului). Educaţia se manifestă la toate nivelurile: material, fizic, psihologic, moral, spiritual. Evident, familiile au diferite grade de manifestare a acestei funcţii: unele se preocupă foarte mult de educarea membrilor săi, în timp ce altele mai deloc.
·         Funcţia de solidaritate – presupune a asigura unitatea şi stabilitatea familiei. Ea implică manifestarea sentimentelor de afecţiune, de respect, de apartenenţă la grupul familial, a încrederii membrilor unii în alţii, a ajutorării şi a susţinerii reciproce de-a lungul timpului, a dezvoltării intimităţii. Se observă că în ultima vreme această funcţie pare din ce în ce mai slab îndeplinită, fapt dovedit de creşterea ratei divorţurilor şi a înmulţirii relaţiilor de concubinaj, a celibatarilor şi a familiilor monoparentale.
·         Funcţia sexual-reproductivă – presupune ca cei doi soţi să se ssatisfacă sexual reciproc şi să dea naştere la copii. Aceste două componente ale acestei funcţii sunt îndeplinite diferit, în sensul că în unele familii accentul se pune pe împlinirea sexuală, în timp ce în alte familii, se acordă o importanţă mai mare naşterii copiilor. Evident acest lucru este dependent de cultura din care fac parte familiile, de gradul şi tipul de educaţie avut, de credinţele religioase, de dorinţa şi caracteristicile fizice şi psihologice ale celor doi soţi (parteneri). Actualmente, în societăţile mai avansate economic cuplurile şi familiile tind tot mai mult să pună în prim plan împlinirea afectiv-sexuală, după care cea reproductivă.





4.      Tipurile de familii

Literatura de specialitate oferă o multitudine de tipologii referitoare la familii. Făcând o sinteză a lor, vom lua în considerare câteva dintre criteriile pe care le consider a fi cele mai importante pentru identificarea şi înţelegerea tipurilor de familii:

·         criteriul numărului de parteneri care formează familia:
- familii poligame, la rândul lor de două tipuri: familii poliandrice - unde există mai mulţi parteneri bărbaţi, femeia având dreptul să se căsătorească cu mai mulţi bărbaţi; familii poliginice - unde există mai multe partenere femei, adică bărbaţii au dreptul de a-şi alege mai multe soţii. De regulă, numărul de copii în astfel de familii este mai mare. Poligamia este întâlnită la unele popoare şi are rolul de a proteja societatea prin promovarea sexului masculin sau feminin, după caz.
- familii monogame, în care un bărbat sau o femeie are dreptul să se căsătorească doar cu un singur partener. La rândul ei, monogamia, ca formă familială, poate fi serială, adică în cazul decesului partenerului sau al divorţului partenerul rămas se poate recăsători, sau monogamie strictă, atunci când partenerul nu mai are dreptul să se recăsătorească. Societatea este cea care conferă dreptul de căsătorie cu unul sau mai mulţi parteneri. Societatea românească este, după cum se ştie, o societate care promovează monogamia serială.
Tot în cadrul monogamiei putem diferenţia alte două tipuri de familii:
            - familii nucleare - formate din cei doi soţi şi copiii lor necăsătoriţi. Acest tip de familie este cel mai întâlnit şi mai dorit în toate societăţile, deoarece el permite o legătură mai strânsă între membrii familiei, relaţii democrate şi stabilirea propriilor reguli de funcţionare familială. Astfel, într-o familie nucleară gradul de intimitate este mai mare, iar şansele de a fi satisfăcute nevoile sexual-afective, de siguranţă şi stabilitate cresc.
- familii extinse - formate din mai mulţi membri ai familiei care locuiesc în acelaşi spaţiu şi care reprezintă două sau trei generaţii: fraţi, părinţi, bunici, copii şi nepoţi. Acest tip de familie subordonează familia nucleară şi de cele mai multe ori este format din două familii nucleare. De exemplu, doi soţi cu unul sau doi copii care locuiesc împreună cu părinţii unuia dintre soţi (sau doar cu un părinte). Sau o familie nucleară care locuieşte cu un frate sau o soră căsătorită sau nu, cu sau fără copii. Acest tip este foarte întâlnit în societăţile tradiţionale, dar nu numai. El se caracterizează prin conservatorism al regulilor şi tradiţiilor familiale. Cu alte cuvinte, familia cea mai în vârstă va tinde să impună regulile de organizare şi funcţionare şi celorlalte familii. De regulă, se păstrează obiceiul ca cel mai în vârstă bărbat să fie considerat capul familiei, cel care ia deciziile importante sau care cel puţin va fi consultat atunci când trebuie luate hotărâri importante. De exemplu, doi soţi care locuiesc cu părinţii vor tinde să adopte aceleaşi comportamente ca şi părinţii, indiferent dacă sunt sau nu de acord cu ele şi pot să se raporteze la dorinţa părinţilor lor ori de câte ori doresc să întreprindă ceva. De aceea, datorită acestei tendinţe la conservarea pattern-urilor de viaţă şi de relaţionare, deseori tânărul cuplu intră în conflict cu cuplul parental cu care convieţuieşte, ceea ce determină scăderea intimităţii şi a satisfacţiei maritale. Nu de puţine ori se poate ajunge chiar la disoluţia cuplului nou constituit datorită imixtiunii părinţilor în relaţia acestuia sau prin tendinţa prea rigidă de păstrare a vechilor obiceiuri. În alte cazuri, cuplul tânăr este cel care perturbă cuplul parental prin revoltă sau perturbare a relaţiilor existente, ceea ce poate duce la tensiuni, conflicte sau chiar dezorganizarea vieţii familiale. Alteori, relaţiile dintre familiile nucleare ce formează familia extinsă se pot deteriora doar după apariţia copiilor (nepoţilor). Când bunicii preiau un rol conducător al familiei, ei tinzând să devină părinţi atât pentru nepoţi, cât şi pentru părinţii acestora (copilul propriu şi soţul sau soţia aecstuia) se poate ajunge la neclarităţi şi confuzii de rol atât pentru părinţi, cât şi pentru copii, aceştia din urmă nemaiştiind de cine să asculte şi când.
Totuşi, acest tip de familie are şi câteva avantaje semnificative. În primul rând, faptul că există mai mulţi membri înseamnă şi o mai mare varietate de modele de comportament care pot fi adoptate de copii. Fiecare membru al familiei este diferit şi poate oferi o educaţie diferită. De asemenea, familia extinsă asigură puternice sentimente de apartenenţă şi siguranţă care sunt esenţiale pentru buna dezvoltare psihică a copiilor. Este mult mai uşor să existe mai multe persoane care să permită un bun ataşament al copiilor, fapt deosebit de important în dezvoltarea lor emoţională, mai ales la nivelul încrederii în sine şi a abilităţilor de relaţionare cu ceilalţi. Totodată, într-o familie extinsă este mult mai uşor să se facă faţă sarcinilor gospodăreşti, crizelor familiale şi să se îndeplinească funcţiile familiei. Avantajele sunt cu atât mai mari şi mai evidente cu cât fiecare membru îşi cunoaşte şi îşi duce la bun sfârşit rolul pe care îl are şi respectă nevoile şi relaţiile celorlalţi, în special intimitatea.
Pe lângă familia nucleară şi cea extinsă se mai vorbeşte în literatură şi de familia de origine, care este reprezentată de familia în care s-a născut cineva, adică părinţii şi fraţii unei persoane.
·         criteriul numărului de părinţi care formează familia:
- familii biparentale, în care există ambii părinţi; la rândul lor, acestea pot fi formate din părinţii naturali ai copilului (copiilor) sau pot fi familii mixte sau reconstituite, dacă părinţii au mai fost căsătoriţi şi au divorţat sau şi-au pierdut partenerul. Ei vin cu proprii copii în noua căsătorie, dar pot avea şi copii comuni.
Familiile reconstituite întâmpină o serie de dificultăţi pe care vor trebui să le depăşească şi care provin din pierderile suferite anterior formării lor. Cele mai frecvente obstacole sau probleme întâlnite de familiile reconstituite sunt:
§  neacceptarea părintelui vitreg de către copil (copii) din simplul fapt că îl percepe ca "înlocuind-ul" pe cel natural; această neacceptare este însoţită adesea de sentimente de respingere, furie, ură, gelozie. Aceste sentimente sunt însă destul de fireşti pentru copil, dar ele pot să se diminueze în timp. La această situaţie pot contribui şi atitudinile sau greşelile de comportament ale părinţilor, cum ar fi devalorizarea părintelui vitreg în faţa copiilor, retragerea dreptului de a educa sau admonesta copilul, tehnicile educative dure sau pur şi simplu diferite pe care părintele vitreg le foloseşte etc.
§  copilul poate considera că părintele său natural îi oferă mai puţină atenţie şi iubire după recăsătorire, mai ales dacă părintele nu explică diferenţa dintre iubirea parentală şi cea conjugală.
§  neacceptarea copilului de către părintele vitreg. Este uneori foarte dificil pentru părintele vitreg să manifeste afecţiune pentru copilul partenerului, mai ales dacă acesta îl respinge sau chiar se revoltă şi luptă împotriva sa. De multe ori, părintele este cel care are nevoie să îşi ajusteze comportamentul astfel încât să poată să facă faţă acestei situaţii.
§  conflicte fraterne dintre copiii proprii ai celor doi parteneri şi/sau copiii proveniţi din căsniciile lor anterioare. Copiii din căsătoriile anterioare se pot simţi mai puţin importanţi, mai puţin doriţi sau iubiţi decât noul copil al cuplului. Sau se pot considera dezavantajaţi sau mai pedepsiţi atunci când greşesc decât fratele sau sora lor vitregă.
-          familii monoparentale, în care unul dintre părinţi nu există, copilul sau copiii fiind crescuţi doar de un singur părinte. Lipsa unui părinte se poate datora decesului acestuia, divorţului, sau alegerii unei persoane de a deveni părinte unic, prin naşterea unui copil conceput prin fertilizare in vitro sau cu un partener care nu va lua parte la creşterea copilului, sau prin adopţia unui copil. Cele mai multe familii monoparentale se datorează divorţului părinţilor şi decesului unui partener. În plus, cele mai multe familii monoparentale sunt cele formate din mamă şi copil (copii), atât din motive naturale, cât şi din raţiuni culturale (tribunalele încă consideră mamele părinţi mai potriviţi pentru copii, deşi nu întotdeauna este aşa). Dar în ultima vreme asistăm la tot mai multe femei care îşi asumă rolul de mamă singură, prin naşterea unui copil sau prin adopţie. Tocmai pentru că rolul de părinte singur nu este tocmai confortabil şi uşor de realizat financiar, persoanele care îşi asumă această postură fac parte din cele cu venituri peste medie şi nivel crescut de educaţie. De asemenea, acestea vor experimenta mai puţine dificultăţi comparativ cu cele cu venituri mici şi nivel scăzut de educaţie. Părinţii singuri sunt puşi în situaţia de a educa singuri copilul, dar de regulă ei apelează şi la persoane din familia extinsă (bunici, alte rude, bone etc.). Există însă o diferenţă între mamele singure şi taţii singuri. Mamele singure tind să nu apeleze la fel de mult la alte persoane pentru ajutor, ajungând de aceea la suprasolicitare şi tensiuni interioare care se pot transforma în simptome, atât la ele, cât şi la copii. De asemenea, ele tind să preia şi rolul tatălui, ceea ce se întâmplă foarte rar în cazul bărbaţilor părinţi singuri. În aceste familii este foarte evidentă:
§  modificarea regulilor - de exemplu, mamele singure au uneori tendinţa de a deveni mai autoritare, mai rigide în aplicarea regulilor, încercând să suplinească lipsa tatălui; taţii, dimpotrivă, au unoeri tendinţa de a deveni mai delicaţi, mai afectuoşi, dar şi mai restrictivi în unele reguli (de exemplu, venirea acasă seara a fetelor);
§  modificarea graniţelor dintre membrii şi subsisteme – de exemplu graniţele dintre părinte şi copilul unic sau copilul cel mare tind să devină difuze, transformând relaţia lor fie în una de prietenie exagerată, fie în una de parteneriat. Acest lucru va modela atitudinea ulterioară a copilului devenit adult faţă de partener şi proprii copii.
§  modificarea întregii structuri familiale – adică subsistemul adulţilor este redus la un singur adult. De aceea vor exista lacune în modelarea intimităţii erotico-sexuale, ceea ce va determina dificultăţi în manifestarea intimităţii la copii atunci când ei se vor implica într-o relaţiei de parteneriat şi în viitoarea lor familie. Pentru copiii din aceste familii se pune problema: cum se formează identitatea lor sexuală? Cine reprezintă modelul feminin şi cine cel masculin? Cum vor introiecta ei modelul mamei şi cel al tatălui? Iată de ce prezenţa ambelor modele, indiferent de gradul de rudenie, este foarte necesar, chiar dacă vor rămâne încă unele lacune în identitatea sexuală a copilului şi în abilităţile lui de manifestare a intimităţii.

·         criteriul numărului de copii:
- familia fără copii, adică un cuplu căsătorit care nu are încă sau nu va avea niciodată copii. În zilele noastre sunt din ce în ce mai multe cupluri fără copii. Apare un fenomen de a întârzia momentul naşterii unui copil în cuplu din mai multe motive: partenerii doresc să se bucure de intimitatea lor mai mult timp; doresc să îşi testeze stabilitatea relaţiei până se adaptează unul la celălalt, pentru a nu creşte şansele oferirii experienţei de divorţ viitorului copil; doresc să îşi consolideze statutul economic, fianciar (achiziţia unei locuinţe, obţinerea unui serviciu bine remunerat, sau siguranţa profesională); unul sau ambii parteneri se tem de responsabilităţile parentale (datorită unei imaturităţi emoţionale, a unor dificultăţi experimentate atunci când erau copii, a neîncrederii în abilităţile parentale, a neîncrederii în sine); partenerii doresc o mai mare libertate de presiunile familiei de origine cu care poate şi locuiesc. Există şi câteva elemente sociale care facilitează întârzierea apariţiei unui copil: folosirea pe scară largă a metodelor contraceptive; conştientizarea greşelilor educative făcute de părinţii partenerilor care formează cuplul actual; creşterea ratei divorţialităţii; accentul pus pe împlinirea profesională a tinerilor; creşterea timpului petrecut la serviciu care are impact direct asupra gradului de stres, ceea ce duce la scăderea capacităţii reproductive şi a intimităţii în cuplu; influenţele feminismului, ceea ce duce la reorientarea femeilor către viaţa personală şi profesională şi amânarea rolului matern. De regulă, familiile care dintr-un motiv sau altul rămân fără copii se caracterizează printr-o intimitate foarte mare, o foarte strânsă legătură emoţională între parteneri. De multe ori se ajunge la o similaritate accentuată, atât psihologică, cât şi fizică.
- familia cu un singur copil; este un model foarte întâlnit acum la familiile tinere de la noi. Este tipul de familie care împlineşte nevoia de paternitate a partenerilor, dar şi previne suprasolicitarea economică şi psihologică determinată de prezenţa mai multor copii. Dacă familia este funcţională, echilibrată, atunci copilul se dezvoltă şi el normal; de regulă, el va simţi nevoia unui frate sau soră. Dacă nu va avea un văr care să ţină loc de frate, atunci el îşi va dori prieteni. Astfel, în funcţie de caracteristicile sale personale va deveni timid, izolat, sau dimpotrivă, sociabil. Copilul se simte în atenţia ambilor părinţi, ceea ce este un lucru bun, dar cresc şansele răsfăţului şi a centrării excesive pe sine. Poate, datorită suprainvestiţiei emoţionale a părinţilor, să rămână în starea de copil pentru multă vreme, deşi, fizic, este un adult. Pentru că trăieşte mai mult între adulţi, copilul interiorizează uşor trăirile acestora, ceea ce poate duce la conflicte interioare şi la întârzierea sau accelerarea maturizării. Are multe şanse de a se dezvolta, deoarece beneficiază de toate resursele familiei. Dar dacă intimitatea între parteneri are de suferit (relaţiile de afecţiune s-au răcit, există conflicte sau boli, etc.), copilul unic este uşor atras în coaliţii cu unul dintre părinţi împotriva celuilalt. Se întâlnesc astfel numeroase familii în care mama se coalizează cu copilul împotriva tatălui, datorită rolului timpuriu pe care îl are mama în relaţionarea cu copilul; varianta inversă este mai rar întâlnită, deşi se întâlneşte în cazul mamelor cu perturbări majore de comportamente (de exemplu, datorate unor boli fizice şi psihice). Astfel, copilul poate substitui rolul de partener sau de confident, în funcţie de sexul copilului şi de nevoile neîmplinite ale părintelui. De aceea, copilul poate dezvolta o loialitate exagerată faţă de părinte (sau părinţi), ceea ce va determina dificultăţi în asumarea rolului de partener în viitoarele sale relaţii. Loialitatea poate fi amestecată cu sentimente de vină pentru nefericirea părintelui, sentimente de neputinţă, neîncredre în sine.
- familia cu doi copii; este un model de familie foarte apreciat şi foarte întâlnit. Marele avantaj este că fraţii învaţă să se accepte, să se iubească, să colaboreze, să negocieze. „Se au unul pe altul” se spune deseori, accentuând faptul că oricând se pot ajuta şi sprijini. Rolurile în casă sunt împărţite pe sexe şi în ordinea apariţiei (sau ordinea în fratrie). Apare între ei şi fenomenul competiţiei, mai ales pentru dragostea părinţilor şi pentru resursele materiale. Competiţia este mai evidentă la fraţii apropiaţi ca vârstă. Această competiţie nu este negativă, este chiar de dorit, pentru că ea stimulează abilităţile de negociere şi de a face faţă societăţii unde copilul va întâlni foarte mulţi egali, nu doar unul. Contează şi sexul copiilor în manifestarea afecţiunii, dar şi a conflictelor: dacă sunt de acelaşi sex, afecţiunea poate fi mai degrabă camaraderească, dar şi contribuie la formarea unor tendinţe homosexuale; dacă sunt de sexe diferite, atunci uneori afecţiunea poate fi amestecată şi cu sentimente erotice, reprimate de tabu-ul incestului sau nu (depinde de atitudinea părinţilor). Apar des coaliţii, cele mai întâlnite fiind între mamă şi copii, sau mama cu un copil şi tatăl cu celălalt.
- familia cu trei sau mai mulţi copii; în aceste familii, fraţii au mari şanse să se formeze unul după celălalt, să se crească unul pe celălalt. Dacă resursele materiale ale familiei sunt insuficiente, de multe ori, mai ales în familiile tradiţionale, primul copil va avea sarcini similare cu cele ale părinţilor, adică de a ţine gospodăria, de a ajuta la creşterea celorlalţi copii, de a lucra atunci când creşte mai mare. Cu alte cuvinte, va deveni ceea ce se numeşte copil parental. Oricare dintre copiii din fratriile numeroase poate deveni parental, dar cele mai mari şanse le au primii. Acest rol de copil parental poate fi adaptativ – dacă apare în familiile numeroase şi duce la o mai bună funcţionare a familiei – sau neadaptativ, când părintele renunţă la rolul său şi copilul trebuie să îl preia. Cei care au fost copii parentali în familiile de origine păstrează acest pattern de îngrijire şi mai târziu, inclusiv faţă de proprii parteneri în familiile pe care le vor constitui. Un alt fenomen destul de des întâlnit este ca cel din mijlocul fratriei să se simtă ignorat emoţional, neglijat, să dezvolte sentimente de frustrare, neîncredere în sine, furie. Acest lucru poate determina tulburări de comportament şi alte simptome (inclusiv boli, insuccese şcolare şi profesionale, dificultăţi de relaţionare).


·         criteriul orientării sexuale a celor doi parteneri:
- familii heterosexuale - în care ambii parteneri sunt heterosexuali. Este familia cea mai întâlnită în lume şi asupra ei ne centrăm dominant şi noi interesul;
- familii homosexuale - în care cei doi parteneri sunt homosexuali sau lesbiene. Ei pot avea sau nu copii, proveniţi din căsătorii anterioare cu parteneri heterosexuali, sau prin adopţie sau fertilizare in vitro. Este un tip de familie mai puţin întâlnit, nou apărut în aria tipologiilor familiale. Există doar câteva state europene care au acceptat căsătoriile dintre partenerii homosexuali, dar începe să fie din ce în ce mai acceptat de către alte state. Deocamdată, sunt mai acceptate cuplurile homosexuale, fără a fi legalizate într-o căsătorie. Relaxarea mentalităţii în ceea ce priveşte orientarea homosexuală a determinat apariţia acestui tip de familie. Totuşi, homesexualii şi lesbienele preferă încă să rămână cupluri, şi mai puţin să întemeieze familii. Ei pun un accent foarte mare pe libertatea personală şi a exprimării sexualităţii.

·         criteriul apartenenţei culturale al partenerilor:
-          familii în care partenerii aparţin aceleiaşi culturi; este tipul cel mai frecvent întâlnit.
-          familii mixte, în care partenerii aparţin unor culturi diferite. Este un tip de familie care devine din ce în ce mai obişnuit o dată cu multiplele posibilităţi de călătorie dintr-o zonă în alta a lumii, datorită dezvoltării tehnicii de comunicare prin telefon, fax, internet. Multe cupluri din ziua de astăzi se formează în urma primelor contacte avute prin internet. Avantajul este că internetul facilitează punerea în contact a oamenilor, fiind un adevărat ajutor pentru cei foarte ocupaţi cu cerinţele profesionale sau cei mai izolaţi social. O astfel de familie mixtă are în faţă numeroase provocări, în special acelea de a armoniza şi diferenţele de cultură, de tradiţii, alături de cele personale care există în orice familie. În România cele mai frecvente cazuri de familii mixte sunt cele realizate între români şi unguri, între români şi nemţi, între români şi rromi, după care urmează celelalte tipuri de combinaţii. Cei care realizează cupluri şi familii mixte cultural dau dovadă de o mai mare deschidere mentală şi spirituală, mai puţin afectaţi de prejudecăţi şi mai flexibili în gândire şi comportament. Tocmai de aceea, sunt total de acord cu Ana Tuciocv-Bogdan care spunea în cartea pe care a coordonat-o „Vocaţia familiei în dezvoltarea comunicării interetnice în România (studii şi cercetări)” că: familiile tinere etnic mixte deţin un potenţial remarcabil şi resurse pozitive în a depăsi prejudecăţile şi stările tensionale inter-etnice şi că ele pot contribui la dezvoltarea unor relaţii pozitive între membrii diferitelor naţionalităţi” (1996, p. 87).

5.      Rolurile familiale

Rolurile sunt seturi coerente de comportamente aşteptate de la o persoană în virtutea poziţiei pe care o are într-un sistem, grup, societate. Dacă vorbim de familie, atunci rolul familial reprezintă setul coerent de comportamente pe care membrii familiei îl aşteaptă de la fiecare celălalt membru în funcţie de poziţia pe care o ocupă în sistemul familial. Astfel, putem identifica următoarele tipuri de roluri familiale:
§  Rol conjugal (de partener, de soţ/soţie) – vizează relaţionarea cu soţul/soţia;
§  Rol parental (de părinte) – vizează relaţionarea cu copiii;
§  Rol fratern (de frate) – vizează relaţionarea cu fraţii.

Problema este că nu există comportamente clare, stabilite şi acceptate de toată lumea pentru fiecare dintre aceste roluri. Fiecare dintre noi consideră că anumite comportamente trebuie să existe la un partener, la un părinte, la un frate. Totuşi, putem extrage câteva elemente comune:

Rol conjugal
·         Cunoaşterea de sine şi a partenerului;
·         Satisfacerea reciprocă a nevoilor afectiv – sexuale, a intereselor şi aspiraţiilor referitoare la viaţa de cuplu;
·         Susţinere reciprocă în urmărirea sarcinilor şi funcţiilor familiei;
·         Modelarea intimităţii şi a vieţii de cuplu pentru copii;
·         Stimularea funcţionării cuplului prin folosirea tuturor resurselor personale.
Rol parental
·         Creşterea şi educarea copiilor;
·         Formarea identităţii sexuale a copiilor;
·         Stimularea evoluţiei şi dezvoltării personalităţii la copii.
Rol fratern
·         Învăţarea traiului alături de egali (prin afecţiune, rivalitate, solidaritate, competiţie, conflict, negociere);
·         Completarea identităţii de sine şi a celei sexuale;
·         Susţinerea afectivă şi comportamentală în diferite situaţii.

În unele familii pot exista carenţe în îndeplinirea rolurilor familiale. Acestea pot consta în:
·         exacerbarea rolului, adică de exemplu, soţul sau soţia să se dedice exclusiv rolului conjugal, ceea ce poate duce la sentimente de sufocare, de culpă şi control în partener şi la ignorarea copiilor; exagerearea rolului parental: se întâmplă des ca mamele să facă acest lucru, făcând din maternitate scopul de a exista, un scop în sine, punând totul, chiar şi pe ele, pe planul doi întotdeauna; hipertrofierea rolului fratern apare în situaţiile în care un frate îşi poate îndrepta întreaga atenţie, grijă şi viaţă spre fraţii săi, ignorând propriile nevoi şi scopuri (de exemplu la copii parentali).
·         minimalizarea rolului familial; de exemplu, minimalizarea rolului conjugal şi îndreptarea spre relaţii extraconjugale, activităţi profesionale, rol parental sau fratern, etc.; minimalizarea rolului parental duce la neglijarea copiilor sau privarea acestora de grija, atenţia şi satisfacerea nevoilor pe care singuri nu şi le pot îndeplini, ceea ce lasă urme în dezvoltarea personalităţii lor; acest fenomen apare la părinţii imaturi, la cei cu boli fizice şi psihice grave, la cei care îşi resping propria sexualitate (mame care îşi resping feminitatea, taţi care nu manifestă masculinitate), părinţii dependenţi (de alte persoane – părinţi sau parteneri, de substanţe etc.), părinţi dominatori şi agresivi, părinţi instabili. Minimalizarea rolului fratern apare atunci când fraţii se ignoră unii pe alţii, sau există multiple tensiuni şi conflicte între ei.

Rezumatul capitolului

În acest capitol am prezentat familia ca sistem, adică am pus accent pe interacţiunea membrilor familiei, pe structura acestui sistem familial, pe funcţiile şi rolurile familiale. Astfel, sper să reţii că:
·         structura familiei, aşa cum o înţelege Salvador Minuhin este alcătuită din subsisteme – cel al adulţilor, cel parental şi cel al fratriei – şi dispune de graniţe – rigide, fluide şi difuze;
·         există patru mari funcţii ale familiei: economică, de socializare (sau educare), de solidaritate şi sexual-reproductivă;
·         că familiile iau mai multe forme sau tipuri, clasificate după mai multe criterii; cele mai semnificative pentru noi acum sunt familiile: poligame, monogame, nucleare, extinse, monoparentale, mixte sau reconstruite, mixte etnic sau cultural, homosexuale, sau în funcţie de numărul de copii.
·         Că rolurile familiale sunt de tip conjugal, parental şi fratern şi că ele, deşi teoretic au un anumit conţinut, la nivel practic, pentru fiecare persoană, iau o formă specifică. Rolurile pot fi îndeplinite excesiv sau insuficient.

Glosar de termeni folosiţi

Sistem familial
grupul familial văzut ca interacţiunea dintre membrii săi componenţi, după anumite reguli şi îndeplinind anumite funcţii care au ca scop menţinerea echilibrului familiei.
Feedback
mecanism prin care un sistem (deci şi familia) preia informaţii pentru a-şi regla starea, scopul final fiind echilibrul şi stabilitatea sistemului.
Structura familială
setul invizibil de cerinţe funcţionale ce organizează modurile în care membrii familiei interacţionează (S. Minuchin); caracteristicile permanente ale grupului familial (M. Voinea).
Subsistem familial
membrii familiei singuri sau în diade care se pot forma după criterii precum: generaţia căreia membrii aparţin, sex, interese, funcţii şi care îndeplinesc anumite funcţii şi roluri (S. Minuchin).
Graniţe
reguli care definesc cine şi cum se comportă şi care au rolul de a proteja diferenţierea subsistemelor (S. Minuchin).
Tip de familie
mod specific de organizare al unei familii.
Copil parental
copil care are responsabilităţi de părinte, alături sau nu de părinţi, în special să crească ceilalţi fraţi.
Rol familial
setul coerent de comportamente pe care membrii familiei îl aşteaptă de la fiecare celălalt membru, în funcţie de poziţia pe care o ocupă în sistemul familial

Diana Lucia Vasile @  Introducere În Psihologia Familiei Şi Psihosexologie

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu